Uanset hvor meget man investerer i lavineudstyr kan man ikke være 100% sikker på at undgå katastrofen. Det er stadigvæk viden og opmærksomhed, der er den vigtigste makker i områder med lavinerisiko. Alligevel giver det god mening at investere i udstyr, der kan mindske livsfaren, hvis uheldet er ude. DET ER ET MUST, at køre med bipper, skovl og sonde. Det er nemlig ikke udstyr, som skal redde dig selv, men udelukkende til, for at du kan redde en kammerat, som bliver fanget i snemasserne. Derfor skal man aldrig køre i offpiste, med kammerater, som ikke har det rigtige udstyr og ved hvordan man bruger det!
Bipperer
Når man vælger bipper, skal man først og fremmest være opmærksom på funktionaliteten og sende/søge egenskaberne. Vælg helst en som har tre antenner, især hvis du løber meget offpiste. Bippere med en antenne, er først og fremmest lavet til dem, som løber pistenært og i områder der er sikret og hvor risikoen for store omfangsrige laviner ikke er tilstede. Bippere med en antenne, er unøjagtige i søgning og det tager derfor længere tid, at afdække et ulykkesområde. Tid er den vigtigste faktor når uheldet er ude, fordi 80% af lavineofre dør af iltmangel inden 15 minutter.
Der er forskellige måder at bruge bipperne på efter mærke. Efterhånden er alle dog meget lette at bruge. Det vigtigste er selvfølgelig, at du sætter dig ind i, hvordan den bipper du kører med virker.
Sonder
Det vigtigste ved sonden er, at du er i stand til at bruge den. Vælg en model som er let at folde ud i stressede situationer og lær at bruge den. Der findes sonder som har en søger (på samme frekvens som bipperne) og dermed er mere nøjagtige end den traditionelle sonde. De er som udgangspunkt en ekstra sikkerhedsforanstaltning og ikke et must for sikkerhedsudstyret.
Et andet issue er vægt. Hardcore touring/randonee-løbere går naturligvis op i vægt, når de slæber sig over de høje tinder. De vælger selvfølgelig carbonsonder!
Skovl
Hvis en person ligger under en meter sne, skal man som udgangspunkt grave 2 kubikmeter sne væk for at få personen fri! Det går ikke med en plastik-sandkasseskovl. Det skal være en robust skovl, gerne med et skaft der kan forlænges, så man virkelig kan tage fat. Igen gælder naturligvis, at den er let at sætte sammen, så man ikke bruger unødig tid på det, når det gælder.
Der findes også lettere carbonskovle. Det kunne være et oplagt valg til letvægts-entusiasten, men man skal være helt sikker på, at man ikke går på kompromis med stabiliteten... Ikke så meget i selve carbonen, men mere i samlingerne. En god solid skovl, er også helt uundværlig, når man skal bygge en stor backcountry-kicker og hænge ud ved en solskinseftermiddag.
Rygsække
Rygsækken er også en vigtig del af lavineudstyret. Igen gælder det, at den skal være funktionel, så man kan få udstyret hurtigt ud. Desuden er der en række andre faktorer, man skal være opmærksom på. Den skal passe, så den ikke sidder løst (eller for stramt) og påvirker skiløbet og du skal vælge den i en størrelse, der passer til det du skal have i den. Ellers ligger udstyret for løst i den og du slæber for meget vægt. Det er også vigtigt, at den sidder tæt på ryggen og har en ”flad” profil. Hvis vægten, på det man hælder i den, sidder for langt bagud i rygsækken, går det ud over balancen og påvirker skiløbet negativt. Det gælder naturligvis mest, når man har Primus, kamera, termokande, vand, telt osv... med på tur – Men, det er faktisk overraskende hvor meget et halvt kilo, placeret forkert, kan påvirke dit skiløb.
Hvis du går lange turer, kan det være hensigtsmæssigt med et hydrations-system, så du kan drikke vand uden at skulle have tasken af og på. Til kolde dage skal man også tænke på isolation af slangen, så den ikke fryser til.
Som nævnt er basisudstyret udelukkende til, for at du kan redde dine kammerater, hvis de bliver fanget i en lavine. Det bedste du kan gøre for at sikre dig selv er, at investere i en lavinerygsæk. Både ABS og BCA laver nogle fede tasker, som efterhånden er så lette, at de er til at slæbe rundt på en hel dag. Igen gælder at tasken ikke kan redde dig fra at havne i en lavine, men den kan til gengæld mangedoble sandsynligheden for at du overlever mødet med snemasserne.
I virkeligheden er tasken en stor airbag, som folder sig ud, når du aktiverer den. Den øger din og taskens samlede massefylde men ikke vægten. Det betyder at din og taskens samlede massefylde bliver lettere end sneens, så du derved ”flyder” ovenpå. Der er nogle fantastiske statistikker, som viser at det virker efter hensigten og at det i mere end 90% af tilfælde, hvor en lavinerygsæk er blevet aktiveret, har reddet liv! Som med alt andet sikkerhedsudstyr, er det vigtigt at sætte sig ind i hvordan det virker.